22-01-09

Costello Top 100, pt 3

Een sprintje trekken naar n° 50...

87. Rocking horse road (Brutal youth, 1994)

86. Lover's walk (Trust, 1981)

85. Flutter and wow (Momofuku, 2008): met de grote David Hidalgo op gitaar.

84. Poisoned rose (King of America, 1986)

83. Pills and soap (Punch the clock, 1983)

82. Possession (Get happy!! , 1980)

81. Our little angel (King of America, 1986): ook opgenomen door alweer een Cash, deze keer Roseanne.

80. Radio sweetheart (Ten Bloody Marys & Ten How's Your Fathers, 1984) 

79. Home is anywhere you hang your head (Blood and chocolate, 1986)

78. Hidden shame (All this useless beauty deluxe edition, 2001): Costello besloot na een concert van Cash in '89 dat hij maar eens een song voor zijn held moest schrijven. En zie, Cash vond de song goed genoeg en zo belandde deze parel op diens album Boom chicka boom (1990).

77. Big tears (Ten Bloody Marys & Ten How's Your Fathers, 1984): Costello begrijpt achteraf gezien zelf niet goed waarom dit de tracklist van This year's model niet heeft gehaald. Een van zijn allerbeste outtakes, en met Mick Jones op gitaar.

76. Lipstick vogue (This year's model, 1978)

75. Motel matches (Get happy!! , 1980)

74. That day is done (met The Fairfield four, All this useless beauty deluxe edition, 2001 + CD I couldn't hear nobody pray, The Fairfield Four, 1997): in 1987 schreef Costello samen met Paul McCartney een aantal songs, waarvan sommigen op Spike en Mighty like a rose zouden belanden, en McCartney gebruikte o.m. My brave face, You want her too, en That day is done voor zijn CD Flowers in the dirt ('89).  McCartney zag tijdens de samenwerking met Costello dat die een aantal opvallende gelijkenissen met zijn voormalige schrijfpartner vertoonde: I can tell in Elvis' whole stance, hiw whole attitude, his whole singing style....  it's all there, it's all sort of John-ish.

73. Complicated shadows (All this useless beauty, 1996): ook geschreven voor Johnny Cash, maar deze song werd beleefd afgewezen. Jammer, had zeker niet misstaan op een van de American Recordings albums. Werd gebruikt in een aflevering van The Sopranos.

72. From a whisper to a scream  (Trust, 1981): samen met Glenn Tilbrook gezongen. Als ik me niet vergis ooit nog gecoverd door ... Clouseau (in het Nederlands).

71. Let him dangle (Spike, 1989): Spike kreeg indertijd 10/10 van NME. Dat is een te hoge quotering, ik reken de CD niet eens bij de vijf beste van Costello, maar het blijft wél een boeiende CD waarop Costello diverse stijlen (Costello had eerst de productie van 5 verschillende albums in gedachten) integreert tot een complex maar boeiend geheel en met een topcast aan musici (Mitchell Froom, Michael Blair, Marc Ribot, Jim Keltner, T-Bone Wolk, Jerry Scheff...).

70. No action (This year's model, 1978)

69. London's brilliant parade (Brutal youth, 1994)

68. 45 (When I was cruel, 2002)

67. Hand in hand (This year's model, 1978)

66. I want to vanish (All this useless beauty, 1996): eerst opgenomen door folkzangeres June Tabor.

65. American gangster time (Momofuku, 2008): Momofuku wordt nog beter bij elke beluistering, en er speelt goed volk op mee zoals David Hidalgo en Jenny Lewis. Maar niet op deze track: enkel de Imposters en hier klinken ze haast even fantastisch als The Attractions in 1978.

64. Tear off your own head (it's a doll revolution) {When I was cruel, 2002}:ook gecoverd door The Bangles.

63. Watch your step (Trust, 1981)

62. The people's limousine (Out of our idiot, 1987): uitgebracht als single door The Coward Brothers (T-Bone Burnett en Costello, die overigens binnenkort een album uitbrengen). Heerlijk tussendoortje.

61. New Amsterdam (Get happy!! , 1980)

60. Jack of all parades (King of America, 1986)

59. Little triggers (This year's model, 1978)

58. The comedians (Goodbye cruel world, 1984): zoals de meeste songs op Goodbye cruel world werd ook deze vakkundig de nek omgedraaid door een ellendig arrangement en een nog ellendiger productie. Costello had deze song als demo nochtans als een soort Orbison-ballad opgenomen (zie CD2 op de Rhino reissue, alsook CD2 van de reissue van All this useless beauty op hetzelfde label) en zo zou The Big O hemzelve de song ook brengen in The Black and white night, met aan zijn zijde Costello, Springsteen, Tom Waits, en ander schoon volk.

57. King horse (Get happy!! , 1980)

56. It's time (All this useless beauty, 1996)

55. Couldn't call it unexpected n°4 (Mighty like a rose, 1991)

54. Mystery dance (My aim is true, 1977)

53. In the darkest place (Elvis Costello & Burt Bacharach, Painted from memory, 1998)

52. Tramp the dirt down (Spike, 1989): "I'll stand on your grave and tramp the dirt down"... "When England was the whore of the world, Margaret was her madam". Costello spuwt in deze goeie protestsong op Thatcher. 

51. Crimes of Paris (Blood and chocolate, 1986): Costello's toenmalig lief (en echtgenote vlak na deze opnames) Cait O'Riordan zingt hierop mee.  Op Blood and chocolate staan weliswaar een paar missers (Battered old bird, Poor Napoleon), maar dit was voor de overige 80% een alweer uitstekende plaat (slechts een goed halfjaar na het meesterwerk King of America), waarvan de songs nochtans zelfs naar Costello-normen erg snel geschreven waren.  Hierna zou het duren tot 1993 eer The Attractions in de studio herenigd zouden worden (voor de Brutal Youth-sessies)

00:20 Gepost door Geert S in Muziek | Permalink | Commentaren (0) | Tags: elvis costello, top 100 |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.